هدف از نشان دادن فلش کارت ها چیست؟
1.نیمکره راست مغز مانند یک کتابخانه است که شما می توانید از اطلاعات ذخیره شده در آن برای آینده استفاده کنید. دوران کودکی  یک دوره زمانی است که می توان به آسانی اطلاعات را وارد این کتابخانه کرد . برای اطمینان از آن که اطلاعات در نیمکره راست مغز ذخیره می شود، لازم است کارت ها را به سرعت نمایش دهید. هنگامی که نیمکره چپ مغزکار می کند ،نیمکره راست مغز  نمی تواند عمل کند. از آنجا که نیمکره چپ مغز آهسته تر عمل می کند، برای جذب اطلاعات جدید نیاز به زمان  است. هنگامی که شما با سرعت بالا در حال نمایش دادن اطلاعات هستید نیمکره چپ مغز آنرا حس می کند ، اما اطلاعات از نیمکره چپ مغز عبور کرده و نیمکره راست مغز جذب آنرا بر عهده می گیرد.
2. -نشان دادن سریع فلش کارت ها همانند ورزشی برای نیمکره راست مغز است همانطور که  کار کردن یک عضله آنرا قوی تر می کند،انجام این فعالیت ها نیز به ورزیده شدن مغز کمک می کند.
3. نمایش فلش کارت ها به عملکرد تصویری نیمکره راست مغز نیزکمک می کند.

 


چند تا کارت می توان در روز به کودک نشان داد؟

تا زمانی  کودک شما هنوز برای دیدن کارت ها علاقه مند است. اگر آموزش را از  یک سالگی شروع می کنید ،  به طور متوسط ​​60 کارت در روز که حدودا یک دقیقه نشان دادن آنها به کودک طول می کشد .

 در کتاب  Shichida، تاکید کرده که کمیت  از کیفیت با اهمیت تر است.مدرسان   Shichida به پدر و مادر ها  توصیه می کنند که فلش کارت ها  بیش از 3 بار به بچه ها نشان داده نشود زیرا کار کردن با کارت های مشابه برای چند بار کودک را خسته می کند.

مشکل  این فعالیت ها ، وقت گیر بودن  درست کردن فلش کارت ها ست. مثلا برای درست کردن یه سری از فلش کارت هایی که نمایش آنها یک دقیقه طول می کشد باید ساعتها وقت بگذارید. بنابراین توصیه میکنم از منابع فلش کارت  آماده شده  استفاده کنید و با چیزهایی که خریدین مطالب خودتون را کامل کنید است .

می توانید برای کودکانتان کتاب بخوانید و مطالبی که تو کتابها هست را برایشان به صورت فلش کارت نمایش دهید - به طور مثال برای موضوع "زمان" می توانید فلش کارت های روز،شب،ماه ،خورشید، ساعت آنالوگ، ساعت دیجیتال، ساعت شنی، فصل ها، پاییز، زمستان، بهار ، تابستان و... را به صورت کارت نمایش دهید.

می توانید از مطالب دایره المعارف برای ارتقا دانش کودک خود نیز استفاده کنید.این منبع بسیار مفید برای کارتهای اطلاعاتی روش  Doman است.

کلمات و یا تصاویر؟

 در Heguru، معتقد هستن، جلب توجه کودک با تصاویر آسان تر است . Doman می گوید  اگر شما می خواهید به یک کودک نحوه ی خواندن را یاد دهید ، لازم است کلمه و تصویر را به کودک نشان دهید. به عنوان مثال، ابتدا کارت کلمه "ماشین" و به دنبال آن یک عکس از یک ماشین خوب است، اما  کارت عکسی از یک ماشین با کلمه "ماشین" که زیر آن نوشته شده است توصیه نمی شود
داشتن هر دو کارت کلمه و عکس مهم است، کارت کلمه برای آموزش خواندن کامل کلمه و کارت عکس برای آموزش تصویر لازم است .

در زیر روش شیچیدا برای خواندن فلش کارت ها توضیح داده می شود:

عملکرد خودکار با سرعت بالا-(بازیهای سرعتی))

پروفسور شیچیدا معتقد است که عملکرد  پردازش خودکار دلیل خوب یاد گرفتن زبان خارجی توسط کودکان را به خوبی شرح میدهد.زیرا کودکان توسط عملکرد خودکار با سرعت بالا که مربوط به قسمت راست مغز است زبان خارجی را فرا میگیرند.علاوه بر این با استفاده از این قابلیت مغز میتوان خواندن را به  کودکان آموزش داد0

مرحله اول :جمع آوری اطلاعات

تعداد زیادی از عکسها و کلمات از مجموعه های مختلف مانند: انواع حیوانات اهلی و وحشی دریایی و....انواع گیاهان و گلها-لوازم خانه-لوازم شغلهای مختلف و.......و مفاهیمی مانندرنگ(قرمز ،ابی،سبز)شکلها(دایره -مربع-مثلث و....)اندازه ها.....اعداد.......مکانها......ترتیب.....زمان را تهیه کنید و روی کارتهایی به سایز آ5 چاپ کنید-برای کودکان بالای یکسال می توان از کامپیوتر و برنامه پورپینت استفاده کرد و اسلایدها را آماده نمود

http://www.brillbaby.com/

نکته در مورد اسلایدها:مثلا هنگام آموزش رنگها استفاده از کلمات و عکسهایی مثل سیب قرمز-موز زرد جالبتر می تواند باشددر مورد اشکال نشان دادن ماه گرد یا پنجره مستعطیلی –در مورد مفاهیم نشان دادن دو تا شئ مثل دو تا مداد و مقایسه اینکه این بزرگتر از دیگریستو یا مفاهیم دور و نزدیک را با اشکلی که در دور و نزدیک هستن نمایش دهیم

مرحله دوم:دسته بندی اطلاعات

حالا مجموعه های فوق را به صورت ده تا ده تا دسته بندی میکنیم-ممکن است دسته هایی 15 تایی یا 8 تایی هم داشته باشیم مهم نیست – این عدد 10 برای داشتن دستهای یک اندازه در نظر گرفته شده است- حالا تعدادی از این دسته ها را در  دسته ایی بزرگتر که شامل 100 تا کارت است قرار دهید- توجه کنید در این دسته بزرگتر از هر مجموعه یک دسته باشد. هر دسته 100 تایی را با نام یک روز مشخص می کنیم.مثلا روز 1.

- در ابتدای کار با 100 تا کارت شروع می کنیم و به تدریج تعداد را بالا می بریم اما توجه می کنیم کودک خسته نشود-می توان تا 1000 تا کارت را به کودک نمایش داد.

- به کودک می گوییم می خواهیم خواندن را شروع کنیم-روز یک را برمی داریم (اگه به صورت کارت باشد) و یا پورپینت را باز کرده و روز 1 را اجرا می کنیم-سرعت فلش زدن ما باید زیر یک ثانیه باشد-زمانبندی با برنامه پورپینت خیلی آسان است.

- کارت ها را از عقب به جلو بیاورید. در سه روز متوالی (پیشنهاد می شود سه روز متوالی روزی یکبار کارتها نمایش داده شود) یک سری کارت را به کودک نشان داد.توجه داشته باشید هیچ کارتی را در آن هنگام دوباره تکرار نکنید.این کار را برای تمام دستها تکرار کرده تا تمام کارتها به کودک نمایش داده شود

- کودکان بین 2- 3 سال معمولا بازیگوش هستن و جلب توجه آنها سختر می باشد می توان کارتهای مربوط به یک روز را به دو قسمت کرد و با فاصله یک استراحت کوتاه نمایش داد تا کودک خسته نگردد.

مرحله سوم : نمایش کلمات در قالب تصاویر

برای کودکان زیر دو سال توصیه می شود فقط از تصاویر استفاده کنیم .و برای رفتن به مراحل بعد صبر کنیم کودک وارد سه سالگی شود

-در ابتدای هر مجموعه نام آن مجموعه را می گوییم به عنوان مثال می گوییم"حیوانات اهلی" بعد 10 تا کارت از حیوانات اهلی را نمایش می دهیم  و نام آنها را بلند می خوانیم.سپس می گوییم –رنگ ها  و 10 تا کارت مختلف از رنگها را نمایش می دهیم.

-برای راحتی کار می توان اسم عکسها را در پشت کارت ها نوشت تا در هنگام کارت زدن به راحتی بخوانید

مرحله چهارم : نمایش کلمات در قالب تصویر و نوشته

این مرحله پس از مرحله سوم قابل اجراست. در این مرحله هر دسته شامل ۲۰ فلش کارت است .بدین معنا که پس از هر تصویر اسم آن را هم نمایش میدهیم .ما باید پس از نمایش هر عکس و پس از نمایش اسم ان کلمه را بلند تکرار کنیم.میتوانیم سه روز متوالی تکرار کنیم.

مرحله پنجم : نمایش کلمات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله دوم قابل اجراست و در ان زمان از مجموعه کلماتی که تا حالا نمایش داده ایم فقط بخش نوشتاری ان را به همراه خواندن ان با صدای بلند نمایش میدهیم.

مرحله ششم : نمایش جملات عکس دار

تعدادی جمله را از قبل اماده میکنیم. هر کلمه از این جمله ۳ تا ۴ کلمه ای را جداگانه در یک برگه مینویسم.ممکن است بعضی کلمات در جمله را کودک ندیده باشد ولی مهم نیست.یکی از کلمات جمله را حذف کرده به جای ان عکس میگذاریم.مانند قبل حین نمایش جمله، ان را با صدای بلند میخوانیم. کم کم تعداد کلمات جمله را زیاد میکنیم.

مرحله هفتم : نمایش جملات بدون تصاویر

این مرحله پس از اتمام مرحله هفتم قابل اجراست. در این بخش عکس ها را از جمله حذف میکنیم و به جای ان کلمه مربوطه را میگذاریم.

 فعالیتهایی برای فعال کردن نیمکره چپ مغز

 پازل حل کنید- شطرنج بازی کنید- کتاب بخوانید- مساله ریاضی حل کنید- برای روزتان برنامه ریزی کنید- میزتان را مرتب کنید- سخنرانی کنید- حسابتان را بررسی کنید- برای مسافرت برنامه ریزی کنید- مقاله بنویسید

 فعالیتهایی برای فعال کردن نیمکره راست مغز

 نقاشی کنید- مجسمه سازی و طراحی کنید- آواز بخوانید- موسیقی بیاموزید و ساز بزنید- با بچه ها بازی کنید- به موسیقی گوش کنید- خلاقانه و بدون دستورالعمل آشپزی کنید- شعر بخوانید- افکارتان را بنویسید.