برای تأمین کلیه مواد مغذی مورد نیاز کودکان، برنامه غذایی آنان باید شامل ترکیبی از مواد مغذی مختلف از 4 گروه اصلی غذایی باشد. 

گروه‌های اصلی غذایی عبارت‌اند از: 
گروه نان و غلات که انرژی و مقداری پروتئین مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند، گروه شیر و لبنیات که کلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می‌کند و برای رشد اسکلت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم‌اند، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ که پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند و برای رشد او لازم‌اند وگروه سبزی‌ها و میوه‌ها که ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز کودک را تأمین می‌کنند. 

 

 

 

 

 

 


در تغذیه کودکان 1 تا 5 سال چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

· در غذا دادن به کودک صبور باشید و آرام آرام به کودک غذا بدهید. 

· در صورتی که کودک تمایل به خوردن غذای خاصی ندارد، هرگز او را مجبور به غذا خوردن نکنید و سعی کنید با تغییر مزه و یا نحوه طبخ آن را مجددا به کودک بدهید و در صورتی که باز هم علاقه‌ای به خوردن آن غذا نشان نداد، چند روزی از دادن آن غذا صرف نظر کرده و مجددا به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. 

· هنگام غذا دادن به کودک با او با آرامش و محبت صحبت کنید تا زمان غذا خوردن برای کودک خوشایند باشد و خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهن کودک ایجاد شود.

 · مقدار غذای هر وعده کودک را با افزایش سن کودک بیشتر کنید.
 · به مقدار غذایی که کودک می‌خورد توجه کنید. برای هر کودک یک بشقاب جداگانه در نظر بگیرید. 

· با افزایش سن کودک برای غذا خوردن به کودک استقلال بدهید و به تدریج فقط مقدار و نحوه غذا خوردن کودک را نظارت و او را به خوردن ترغیب کنید. 

· برای غذا خوردن کودک به او جایزه ندهید بلکه برای ترغیب او به غذا خوردن از طعم غذا تعریف کنید. 

· به کودک اجازه دهید غذا خوردن را خودش تجربه کند حتی اگر مقداری غذا هنگام خوردن ریخته شود و یا دست و لباس‌های خود را کثیف کند. 

· از دادن تنقلات بی ارزش قبل از غذا و بین وعده‌ها به کودک خودداری کنید. برخورد با کودکان بدغذا مادران هنگام بی‌اشتهایی کودک، به رشد او حساس شده و درمورد نقش مادری خود احساس ناتوانی می‌کنند.
 درنتیجه سطح اضطراب آنان بالا رفته و قادر به تعبیر درست علایم بی‌اشتهایی در کودکشان نمی‌شوند.

· از تحمیل سلیقه خود در انتخاب غذا برای کودک خودداری کنید: بسیاری از والدین تصور می‌کنند همان غذایی که آنها دوست دارند، کودک هم دوست داشته باشد. 
درحالی که باید به کودک اجازه دهند از بین غذاهای متنوع، غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند. · والدین باید از تغذیه اجباری کودک بپرهیزند و کودک را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارند. این عمل باعث می‌شود احساس استقلال کودک رشد کرده و با احساس رضایت از تغذیه، از آن لذت ببرد. یک برنامه غذایی متعادل علاوه بر رفع گرسنگی، باید عناصر غذایی و مواد مغذی لازم برای تندرستی کامل را داشته باشد. 

. استفاده از چهار گروه اصلی غذایی مهم‌ترین راه برای اطمینان از تامین نیازمندی‌های تغذیه‌ای کودک محسوب می‌شود. 

· برای تشویق کودک به غذا خوردن بهتر است غذای دلخواه او را تهیه کرد و اگر به عللی کودک میل به خوردن غذا ندارد، از اسباب بازی مورد علاقه‌اش برای تشویق به غذا خوردن استفاده شود.

 · مواد غذایی مقوی و مورد نیاز کودک را باید با احتیاط به غذای او اضافه کرد تا کودک به تدریج به غذای جدید علاقه‌مند شود. 

· کودک گرسنه نسبت به کودکی که در فواصل وعده‌های غذا با خوردن تنقلات سیر شده است، برای خوردن غذای جدید تمایل بیشتری نشان می‌دهد.

 · بهتر است ساعت صرف غذای کودک را هم‌زمان با افراد خانواده تنظیم کرد زیرا کودک با مشاهده غذا خوردن اعضای خانواده به‌خوردن غذا تشویق می‌شود.